Att älska sig själv för mycket

Narcissus led av en förbannelse. Han vägrade älska någon annan än sig själv och ådrog sig därför gudarnas vrede. När han blickade ner i ett vattendrag, fastnade han i permanent beundran över sin egen skönhet för att så småningom dö.

Mytens tidlöshet bekräftas i det faktum att narcissism är ett levande begrepp och en personlighetsstörning. Av Sigmund Freud betraktades den som en tidig fas i en personlighets utveckling, inte nödvändigtvis av ondo, men att den bör ge vika för en nödvändig utveckling: ”Sund narcissism behövs för att en människa ska utvecklas, från att ladda upp sig själv – älska och respektera sig själv – för att sedan också kunna älska och respektera andra människor”, skriver Psykolog Uppsala.

Men att i vuxen ålder kräva beundran av andra, öppnar upp en skrämmande dimension hos begreppet. Personer som Christopher Lasch, likt de tidiga socialpsykologerna, försöker genom narcissismen identifiera bredare samhällstrender och inte enbart stirra sig blind på enskilda människor. Enligt honom är den västerländska kulturen, framförallt den specifikt nordamerikanska, präglat av djupa drag av narcissism.

”Vid varje tillfälle är narcissistens största oro hur de uppfattas vara i kontrast till hur de mår och är. De förnekar alla känslor och verkligheter som ligger i konflikt med bilden de vill förmedla. Deras tvångsmässiga handlanden stänger dörren till all meningsfull mänsklig interaktion till den punkt där den drabbade individen vandrar i en värld befolkad av underlägsna människor, som alla beundrar deras föreställda storhet.”, skriver brittiska protestmagasinet Adbusting i en kortare iakttagelse över vad som kan tolkas som ett narcissismens extremfall.

Popkultur

I populärkulturen är narcissismen ett utpräglat drag. ”I’m living in a material world, and I’m a material girl”, sjunger Madonna i sin hit från 1985, i ett tydligt exempel på hur popartister leker med narcissistiska teman i sin musik. Störst av nuvarande artister torde vara Lady Gaga, som till ytan handlar om en sexuellt utlevande kvinna som kräver beundran och vars motor är fansens begär.

Men de är roller och identiteter i ett skådespel. Det finns djupare lager av intelligens hos både Madonna och Lady Gaga. De lever ut en tendens i samhällets djupare puls, kräver till det yttre sett beundran – men levererar ibland sylvass kritik mot de teman de leker med.

Madonnas egen kommentar i tidningen Rolling Stone om hennes 80-talshits ”Material Girl” och ”Like a Virgin” bekräftar detta förhållningssätt till roller och teman, som känns igen från David Bowie.

”Jag gillade de båda därför att de var ironiska och provokativa på samma gång, men också väldigt olika mig själv. Jag är inte en särskilt materialistisk person, och jag var verkligen inte oskuld, och hur som helst, hur kan du vara like a virgin? Jag gillar att leka med ord, jag tyckte de var smarta.”

Kungamordet

Riktiga narcissister är dock svåra att umgås med. Eftersom de tenderar att vilja få sin självupplevda upphöjdhet bekräftad. I värsta fall avancerar denne till en roll där han eller hon faktiskt har betydande makt över andra.

Deras självsäkerhet och djärvhet kan hyllas, de blir ofta som stora ledare av lojala, närmast som människogudar – om narcissismen kombineras med en god portion hänsynslöshet har vi en livsfarlig brygd. Vi får en Hitler, Stalin eller Kim Jong Il på halsen. Den typ som den tyske författaren och filosofen Ernst Jünger försvarar attentatmordet gentemot, i sin poetiska novell På marmorklipporna (1939).

Men där myten faktiskt innebär att Narcissus går under, ett symboliskt straff för dennes oförmåga att ge sig hän åt någon annan än sig själv – så skipar gudarna dessvärre inte rättvisa på samma sätt som under antiken. Vi glömmer ofta också att karaktären Cephissos enligt samma myt gjorde Narcissus moder Liriope gravid genom en våldtäkt. Kanske anar vi där också en delförklaring till Narcissus stora tragedi?

Text: Robert Halvarsson Illustration: Maria Lundby Bohlin

Fakta:

Myten om Narcissus återfinns i den romerska skalden Publius Ovidius Nasos verk Metamorfosen Libri. (Sv. Förvandlingarnas böcker). Där kan man läsa den tragikomiska berättelsen om nymfen Eko och Narcissus. Efter att Eko förälskat sig i och blivit ratad av Narcissus vittrar hon bort tills hon bara hörs upprepa vad vi säger när vi talar högt nog. Narcissus själv förbannas, dör men skänker namnet till en vattenlilja med samma namn.

Om Robert Halvarsson

Ordförande för kooperativet Mediagruppen Karlstad, redaktör för tidskriften ASP Bladet och verksamhetsutvecklare för Miljöpartiet Värmland. Kontakt: robert.halvarsson@mediagruppen-karlstad.se

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s