Droger – bil – krasch – död

Varje dag kör flera tusen personer rattfulla utan att åka dit. Mängden alkohol och andra droger som upptäcks bland förare i trafiken har ökat på senare tid.

Det är viktigt att informera att kombinationen droger och fordon kan ha dödlig utgång, inte bara för chauffören, men även för medpassagerare och personer runtomkring. Bara under Kristi himmelfärdshelgen 2011 dog 14 personen i drogrelaterade olyckor.

I en av fem kommuner är nu drograttfyllorna till och med fler än vanlig rattfylla av alkohol, i några av kommunerna så mycket som dubbelt så höga. Vanlig rattfylla har länge legat på en relativt jämn nivå, medan drograttfyllorna ökat från 3778 fall år 2001, till 12659 fall i fjol, vilket nästan är en tredubbling visar siffror från Brottsförebyggande rådet (BRÅ).

TAPPAR OMDÖMET

Trafiksäkerhetsföreningen (NTF) kräver nu slumpmässiga drogtester ute i trafiken. NTF arbetar nu tillsammans med andra organisationer. Jan Sandberg, som är VD på NTF, säger att drograttfylleri är vanligare i samhället än man trott tidigare. Han vill att man skall mäta droger på samma sätt som nu sker med alkoholmätning, nya apparater som nu tas fram kan mäta de flesta typer av droger som finns genom saliven. Idag får polisen endast ta med personer till polisstationen vid misstänkt drogfylla. I Holland arbetar man redan med salivmätning och diskussioner förs i Norge om att börja använda metoden.

– Drograttfylleri är ett större problem i vårt samhälle än man tidigare har trott, säger Jan Sandberg till Metro.

POLISEN POSITIVA

Polisen ser positivt på att börja med de här testerna. Polisen är utbildad i att känna igen olika typer utav droger, men man kan inte fånga allt och mörkertalet kan vara stort. Trafiksäkerheten är mycket viktig enligt de flesta, men en av de största trafikfarorna, drogerna, halkar efter. Några droger är mycket svåra att upptäcka och det vore ett viktigt instrument att ha slumpmässiga tester menar NTF.

2,6 miljoner utandningsprov för alkohol görs varje år, i huvudsak för att hitta och stoppa alkoholpåverkade förare, det påstås att testerna även avskräcker folk från att köra bil berusade: få sätter sig i bilen och kör efter att de har druckit alkohol. Kampen mot alkoholen har sparat många liv, men än behövs kamp mot drograttfylla.

NOLLTOLERANS

I Sverige finns en nolltolerans mot droger sedan 1999, men ändå får inte polisen enligt lag göra slumpmässiga drogtester på bilförare, såsom görs kring alkohol, utan att misstanke om bruk måste finnas. OECD-ländernas organisation för transportfrågor, ITF, rekommenderar att man i medlemsländerna har samma policy i trafiken mot droger som mot alkohol, något som Sverige idag är långt ifrån. ITF menar också att det är viktigare att jobba förebyggande och avskräckande i stället för att satsa fokus på att fånga och ställa folk till rätta. Målet skall vara att minska riskerna i trafiken.

Till nu har man sagt att det inte är möjligt att genomföra drogtester vid vägkanten med blod- eller urinprov, då detta är opraktiskt och integritetskränkande. Men nu finns som tidigare nämnts svensk teknik som bygger på salivprov, och därmed kan sägas vara mindre integritetskränkande. Dessa tror NTF snabbt ska kunna mäta eventuell drogpåverkan direkt ute på vägen. Folk dör i trafiken i onödan, drogfylla är vanligare än de flesta tror. Om den nya tekniken får börja användas antas det att många liv kan räddas – varje år.

Text: Maria Lundby Bohlin

Om aspbladet

Tidningen ASP Bladet, utgiven av Kooperativet Mediagruppen Karlstad med fokus på sociala frågor i solstaden. Chefredaktör är Robert Halvarsson. Frågor? Maila: kontakt@mediagruppen-karlstad.se

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s