Liten bokskörd för arbetsgivare

Det finns en hel del böcker som riktar sig till arbetsgivare, för att få dessa att bli bättre på att tackla de utmaningar som kommer med den moderna tiden. Men de kan med fördel även läsas av såväl socialarbetare som andra som vill första arbetsmarknadens utveckling.

I detta nummer av ASP Bladet går vi igenom ”Att leda nästa generation” av Emma Pihl och föreningen SKOOPI:s Lathund för arbetsgivare.

En lathund att hålla i handen

SKOOPI och Tillväxtverket har genom den lilla skriften Lathund för arbetsgivare rett ut det trasselsom sociala företagare måste greppa när de går från idé till verksamhet. Författare Eva Carlsson går igenom de inte helt enkla relationen mellan myndigheter, lagar, arbetsgivaransvar och allt mellan himmel och jord.

Men, ”man behöver inte kunna allt på en gång”, skriver Carlsson. Och även om man redan nu tutar och kör och försöker hålla sig på vägbanan, kan det vara en idé att färska upp kunskaper och lära sig ratta fordonet på bästa möjliga sätt.

Här lär vi oss skillnaden mellan Arbetsgivarorganisation och Fackförening, om kollektivavtal och lönehantering. Och är det något som saknas här, för det är en rätt kort bok vi talar om, finns det hänvisningar till hemsidor för den som vill gräva vidare.

Pricken över i:et är dock den otroligt nyttiga ordlistan som följer med, den går kort igenom vad allt från hängavtal till Arbetsmiljölagen är för något. Det här gör den helt nödvändig, framförallt för de som är helt gröna i gemet.

Att leda nästa generation

Generation Y, obotliga egoister eller oslipade diamanter?

TUK förlag AB och författaren Emma Pihl föreslår genom denna bok ett generationsorienterat ledarskap. Som underrubriken kan ana talar vi om de 80- och 90-talister som intagit arbetsmarknaden. Dessa kallar Pihl och fler med henne för Generation Y och de anses vara både orädda och illojala, har utmanande idéer och skapar ”organisationsutvecklande möjligheter”.

Pihl är inte en anonym skribent, utan har gett ut flera böcker på liknande tema, med gemensam nämnare i betonandet av positiv beteendeförändring. Michael Treschow, styrelseledamot i Ericsson bidrar med ett förord som uppmuntrar till mindre curlande med medarbetarna.

Den nya generationen, kallad Generation Y, är knepiga att integrera i mer hierarkiska miljöer. Samtidigt är de enligt Pihl väldigt produktiva om de ges rätt förutsättningar. Unga vill vara Jag med stort J, och är ”varumärkesimpregnerade”, samtidigt är det förstås inte helt lätt att generalisera som denna bok vill göra.

Det inser författaren, vars första kapitel tar upp utmaningen kring att göra just denna typ av generaliseringar. En följdfråga med tanke på stoffet i boken blir däremot hur mycket generation Y frivilligt väljer den individualiseringsprocess som samhället tillskriver dem. Alla vill troligtvis inte vara varumärkesorienterade eller friskt blanda ihop fritids- och arbetstid.

Och när är det nog med kompromisser med uppenbarligen bråkiga individer som inte vill anpassa sig till gemensamma överenskommelser? De frågorna kanske bäst kan besvaras av nästa generation, som tar vid efter 90-talisterna. Möjligtvis visar det sig dessutom som av ett ödets ironi att dessa blir konservativa och vill ha ”ordning och reda” runt omkring sig.

Text: Robert Halvarsson

Om aspbladet

Tidningen ASP Bladet, utgiven av Kooperativet Mediagruppen Karlstad med fokus på sociala frågor i solstaden. Chefredaktör är Robert Halvarsson. Frågor? Maila: kontakt@mediagruppen-karlstad.se

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s