Nöjdare än genomsnittet

Karlstadsbor är mer nöjda än riksgenomsnittet. Detta gäller i områden som utbildningsmöjligheter, fritidsmöjligheter, kommunikation samt kommunens verksamheter.

I en undersökning som Statistiska centralbyrån (SCB) har genomfört, placerar sig Karlstad konsekvent över genomsnittet i de allra flesta kategorier som SCB uppmätt. Detta rapporterar det statistiska nyhetsbrevet Karlstad & Omvärlden. Denna medborgarundersökning tar fasta på attityder som mäter medborgarnas nöjdhet inom tre huvudområden. Dessa områden är:

Nöjd-Region-Index (NRI) med frågor om kommunen som en plats att bo och leva på.

Nöjd-Medborgar-Index (NMI) med frågor om kommunens olika verksamheter.

Nöjd-Inflytande-Index (NII) med frågor om medborgarnas inflytande på kommunala beslut och verksamheter.

Karlstad fick ett huvudbetyg på 70, av hundra möjliga. Genomsnittet för landets kommuner var 61. Vissa skillnader har bland annat uppmäts utifrån kön. Kvinnor är i större utsträckning än män mindre nöjda när det gäller kommunens stöd för utsatta personer samt generell trygghet. Detta förhållande upprepar sig även när det kommer till synen på grundskolan samt idrotts- och motionsanläggningar.

När det gäller trygghet är det vad jag förstår generellt så att kvinnor är mindre trygga än män. Men jag reagerade själv på att skillnaden var så stor mellan könen. Tidigare undersökning visar på en mindre skillnad. Då måste man ju fundera på vad det kan bero på. Konkret jobbar kommunen med trygghetsinventeringar i stadsdelar, berättar Mona Stensmar Petersen, som arbetar med verksamhetsstyrning för Karlstads kommun.

Urvalet

Resultaten är baserade på de drygt 500 Karlstadsbor i åldrarna 18-84 år som besvarade enkäten, av de tusen som tillfrågades. Liknande undersökningar har genomförts under fyra års tid, men då årets undersökning skiljer sig väsentligt åt, går årets resultat inte helt enkelt att jämföras med tidigare år. För Karlstads kommun är det dock tydligt att detta ger verktyg för att arbeta vidare med den generella trivseln.

Vi kommer att göra denna undersökning med jämna mellanrum för att se om kommunens satsningar gör att upplevelsen och attityden till de olika områdena förbättras. Ibland kan det handla om att bara informera bättre och ibland handlar det om konkreta åtgärder, berättar Mona Stensmar Petersen.

Text: Robert Halvarsson

Rapporten i sin helhet finns att läsa på karlstad.se.

Om aspbladet

Tidningen ASP Bladet, utgiven av Kooperativet Mediagruppen Karlstad med fokus på sociala frågor i solstaden. Chefredaktör är Robert Halvarsson. Frågor? Maila: kontakt@mediagruppen-karlstad.se

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s