Kontaktcenter har svar på kommuninvånarnas frågor

Den 31 januari slog portarna upp för kommunens nya kontaktcenter som kommer husera vid entrén på stadsbiblioteket bredvid turistbyrån.

En solig vinterdag i mitten av december träffar ASP bladet Johanna Cedervall, Kicki Mononen,Carina Larsson, Päivi Järvin, Linnea Granö och  Wiliam Maclean för att kolla läget sådär innan start. De är några av personerna som då kommer svara på kommuninvånarnas frågor.

Syftet med Kontaktcenter är att ge alla kommuninvånare bättre service, i stället för att man ska behöva ringa runt till olika personer om man undrar över något så kommer Kontaktcenter ansvara för att ge invånarna svar på sina frågor.

Och man kommer inte bara kunna ringa in för att få svar på sina frågor:
– Redan nu finns en Facebooksida och en e-post dit man också kan skriva om man funderar över något, självklart är det bara att komma in till oss med, säger Johanna.

– Vi har fått olika uppdrag från de olika förvaltningarna som vi ska ta hand om, t.ex. att fastställa faderskap som man i dag gör på Familjeavdelningen . Vi kommer även ha hand om förenklad biståndsbedömning, åt Vård- och omsorgsförvaltningen, berättar Kicki.

Erfarenheter från avdelningarna
Det kommer finnas tre olika svarsgrupper som ansvar för olika frågor inom de olika avdelningarna i kommunen. Alla som jobbar på Kontaktcenter har tidigare jobbat på de olika avdelningarna och har erfarenheter som gör det lättare att svara på de frågor som invånarna kommer ställa.
– Vi har gått runt på de olika avdelningarna och fått information som vi gjort checklistor av. Detta så att vi lättare kan svara på frågor när invånarna ringer, berättar Päivi.

En ny trend
Det är en trend i hela Sverige just nu att ha Kontaktcenter på olika orter och Karlstad hänger på, berättar William.

– Vi hoppas att detta ska leda till att medborgarna ska få kontakt och information snabbbare. Detta så att vi kan hjälpa dem som har ärenden som ska vidare till de olika förvaltningarna, de ska få lättare kontakt med rätt person och slippa ringa runt, säger Kicki.

– Vi längtar efter att få börja jobba ”på riktigt”, vi har ju hållit på med det här ända sedan september, så det ska bli kul att få flytta in i de nya lokalerna och komma i gång, avslutar Kicki.

Text: Joanna Halvardsson

                                                                                       Foto: Robert Halvarsson

Öppettider:

Måndag-Torsdag: 8-18
Fredag: 8-17
Öppet även under lunch varje vardag

Om aspbladet

Tidningen ASP Bladet, utgiven av Kooperativet Mediagruppen Karlstad med fokus på sociala frågor i solstaden. Chefredaktör är Robert Halvarsson. Frågor? Maila: kontakt@mediagruppen-karlstad.se

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s