En timme med Gert Ohlsson

DSC_0016ASP Bladets reporter var på föredrag med Gert Ohlsson, psykoterapeut och författare. Föredraget handlade om att ”leva livet hela livet”.

Han gästade Anhörigcentrum, en gråmulen dag i februari. Det hade kommit ett femtiotal åhörare, den största delen av publiken var äldre, de hade kommit för att ta del av vad Gert hade att säga.

– Jag var med om en olycka och fick en whiplash-skada, hela min kropp blev sned av värk, jag kunde inte använda min vänsterhand och därmed var jag tvungen att sluta spela nyckelharpa. Till slut hittade jag en bra sjukgymnast som hjälpte mig tillbaka till livet, det tog cirka tio år för mig. I dag kan jag spela på mitt instrument, berättar Gert för den lyssnande skaran.

Efter den inledande presentationen, tog han fram nyckelharpan för att spela en trudelutt, det blev mycket uppskattat av publiken, som for ut i en rungande applåd.

Gert manar till eftertanke
– Var rädd om livet, lev det nu. I stället för att hela tiden känna efter var du har ont, känn efter var du inte har ont, du har alltid någon del av kroppen du kan röra, har du inte den ena armen, så kanske du kan använda den andra armen i stället, säger Gert.

Han pratar vidare hur man kan tänka, han tar ett exempel: när två människor möts på gatan och hälsar på varandra, så blir det en form av tävlan, över vem som har mest och längst ont. Så här kan det låta: ”Hej, hur är det med dig? Svar: det är inte så bra, jag har ont i benet, det är svårt och jobbigt att vara ute och gå. Hur är det själv? Andra personen replikerar: ja, tänk förra månaden” … och så vidare.

Gert uppmanar oss – fokusera på de bra sakerna istället.

Han berättar om en man som blev 107 år gammal. Denne hade bestämt sig för att uppnå en hög ålder, han var aktiv ända fram till sin död. Bland annat var han ledare för unga musiker på Iggesund, ungdomarna ville ha en yngre ledare men han vägrade, han ville vara kvar. Han hade även en livskamrat, hon var hälften så gammal som honom. Att vara aktiv bidrar kanske till ett längre liv, Iallafall hjälper det till att bidra till ett mycket roligare liv.

Släng sorgerna
När man lyssnar på Gerts goda råd, önskar man att det fanns möjligheter till att öppna soptunnelocket och bara skyffla ner all värk, sorger och allt lidande som finns. Men man kan även komma långt med att tänka positivt istället. Att ändra inställning bara lite, kan göra mycket för chansen till ett bättre liv. Tänk på allt som är kul, i stället för att tänka på det som är tråkigt eller det som gör ont.

Gert varvar med historier
Gert är inte bara allvarlig, utan även rätt skojfrisk. Han varvar sin berättelse med roliga historier – bland annat om mannen som ska in på operation. Läkaren säger till Karl, efter operationen går du ett varv runt salen, sedan går du ett varv runt sjukhuset, varav Karl frågar, får jag åtminstone ligga ner under själva operationen. Denna berättelse lockade åhörarna till skratt.

En trudelutt
Som en del av ett avslut på föredraget, tar han upp sin nyckelharpa ännu en gång. De fina tonerna letar sig ut från instrumentet och svävar ute i rummet, fortsätter in i våra öron som len sammet. Han berättade att nyckelharpan har sin uppkomst i Uppland, det är ett mycket gammalt instrument, som förekommer i kyrkomålningar redan på 1460- talet. Gert köpte sin nyckelharpa redan 1968, på grund av kärleken till musiken, han ville lära sig att spela detta instrument.

– Folk visste inte hur det skulle låta, så jag kunde spela lite som jag vill, de tyckte det lät bra ändå, skrattar Gert.

Efter föredraget väntade kaffe med dopp, det verkade vara efterlängtat, de flesta av åhörarna ställde sig i kön som ringlar sig lång fram till köket. Efter kaffet, samlades åhörarna i små öar, för eftersnack – kanske för att begrunda det Gert berättat för publiken.

Text och foto: Lotta Tammi

Om aspbladet

Tidningen ASP Bladet, utgiven av Kooperativet Mediagruppen Karlstad med fokus på sociala frågor i solstaden. Chefredaktör är Robert Halvarsson. Frågor? Maila: kontakt@mediagruppen-karlstad.se

Kommentera

