Att släppa taget om 1968

Bokomslag

Benny Holmberg

Nu var det 1968 – en själs politiska utveckling

Vulkan förlag

 

Säg 1968, och människor har med stor sannolikhet redan bilden klar för sig. Vad det var, innebar och än idag får symbolisera. Klart är att det finns en mytisk laddning i detta årtal, som fått vitt skilda betydelser. Människor lär tänka på internationalism, solidaritet, kamp mot förtryck, men också överdrifter, politiska sekter och en sorts naiv aningslöshet.

Helt klart är att årtalets laddade värderingar är ömsom älskade, ömsom hatade av långt fler än som till ytan sett kan anses vara berörda.

I Sverige flyttade den tredje världens ideologier och sociala kamper in. Det är maoister, fri kärlek och en nymornad kollektiv anda som inte välvilligt inordnar sig självt i etablerade politiska strukturer. Det är generationsgräl och uppbrott, men också en stat och näringsliv som kräver rättning i ledet, och en fortsatt stark socialdemokrati.

Mitt i detta finns Benny Holmberg, som genom sin aktuella roman Nu var det 1968, med underrubriken, en själs politiska utveckling, vill ge sin bild. Befriande nog sker detta på ett sätt som inte förpassar boken till vare sig till en förljugen anda av romantiskt förenklande, eller det lika trista och meningslösa avståndstagandet.

Holmberg är en skicklig stilist. Som läsare har man kunnat stifta bekantskap med honom bland annat genom essäer för bokskrifter från H:Ström Text och Kultur, samt inte minst här genom Tidningen Kulturen. Den eleganta och sakliga prosa som vi är bekanta med från hans artikelskrivande är dock tämligen avlägset i detta verk. Att läsa denna text är snarare som att stoppa huvudet rakt in i ett moln av fyrverkerier. Det är förvirrande, kaosartat, men inte utan skönhet.

Holmberg leker med språket. Associerar; flödesskriver, vilket öppnar upp för det bisarra men också det vackra. Det är stundtals ojämnt, men fungerar bra som illustration för romanens känsla och karaktärernas livsvärldar. Handlingen skildrar lika mycket det som är tidstypiskt och apart, som den handlar om att bli vuxen – släppa taget om livets barndom och skapa sig själv i en plats i världen. Detta sker genom att läsaren med bokens karaktärer kliver in i den vildvuxna och tidvis underliga vänsterrörelsens utkanter.

Och även om det stundtals är besynnerligt mycket ordlek så att språket liksom flyr från sig självt, upplevs kärleken till persongalleriet som stark och genuin. Det är människor som blöder och agerar i denna värld som målas upp. Den som läser och förmår släppa taget om sina egna bilder samt fördomar, kan se sig rikligt belönad.

Holmberg beskriver sitt eget verk som ”en tripp ut i känslornas och betydelsernas kaos”. Som läsare känner jag att jag ibland närmar mig hans verk som ett barn, som storögt betraktar skeenden som ligger bortom det helt och hållet förnuftiga.

Men jag har läst många ord under min tid som inte lyckats övertyga mig om att de betyder något; detta är inte en av dessa gånger. Tvärtom, detta är ett verk som förmår sluka sin läsare, eftersom det inte glömmer att förnuftet bara är ett sätt att närma sig det skrivna ordet, bara ett sätt att skapa god litteratur. För störst av allt är ändå kärleken.

Text: Robert Halvarsson

Om aspbladet

Tidningen ASP Bladet, utgiven av Kooperativet Mediagruppen Karlstad med fokus på sociala frågor i solstaden. Chefredaktör är Robert Halvarsson. Frågor? Maila: kontakt@mediagruppen-karlstad.se

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s