Konsert: Elliot Murphy & Oliver Durand

56674Jag har sett många konserter under åren men aldrig har jag gått ifrån en spelning med en sådan speciell känsla. Någonting träffade, djupt.

Känsla av ömhet och värme, en magisk kväll
En förväntansfull uppsluppen publik sitter i biografstolarna och småpratar i väntan på att spelningen ska börja. En hel del aficionados, alltså en person som älskar, kan allt om, och uppskattar ett särskilt ämne, intresse eller person, en del som bara hängt med en kompis, och den större massan emellan, den medelålders musikgillande människan man finner på tillställningar som denna.

På scenen står två gitarrer i ett vitt strålkastarljus, på högtalarna några vattenflaskor. Ingen dekor eller bakgrundsmusik, inga scarfs eller t-shirtsförsäljare. Inte ens en folksamling utanför. Det enda som berättar att en konsert är på gång är en liten affisch i dörren. Och de två nakna gitarrerna.

Utan introduktion går de upp på scenen, Elliot Murphy och hans franske gitarrist Olivier Durand.

Utan egentligen någonting annat än glädjen i att få spela, önskan om att förmedla och bjuda på en trevlig kväll, tar de upp sina gitarrer och börjar. Med ett ljud mjukt och varmt från första ackordet där även balans mellan röst och musik ligger perfekt, så infinner sig en skön känsla med detsamma. Olivier Durand, till vardags i bandet Normandy All Star, är en ypperlig gitarrist som färglägger och utsmyckar varje sång med toner, effekter och solon, som tillsammans med Murphys målande berättelser mellan låtarna tillför ytterligare dimensioner.

Efter andra låten berättar Murphy att de bodde på samma hotell och till och med i samma rum som the Beatles gjorde 1963. Skillnaden, säger han, med glimten i ögat, är att Beatles fick dela rum medan han och Olivier sov i varsitt. Han berättar vidare att under tiden som Beatles spelade ihop i cirka tio år och släppte ungefär lika många album, så har han spelat i dryga 40 år, och släppt mer än 30 album! – Kanske dags att döpa om det där rummet till ”Elliott Murphy-rummet” nu, säger han leende och drar igång Sweet Honky Tonk från den nysläppta Ep:n Intime.

Med fuktiga ögon
Stämningen är mycket varm och öm, konserten igenom, där de varvar lite snabbare låtar med lugnare. De sträcker sig över hela Murphys karriär, från första skivan som kom redan 1973 till hans senaste från mars tidigare i år. Under hela konserten känner jag, eller snarare vet jag, att jag bevittnar någonting utöver….
Men det är där, i det lågmälda lugna som den stora känslan kommer, när de sakta tar ner ljudet, mer och mer, som i ”You never know what you´re in for”, ”Blissed out in the land of Nod” och ”On Elvis Presleys birthday”, där ljudnivån inte är mer än en viskning och publiken sitter knäpptyst.

Det är fantastiskt känslosamt och jag märker att jag med fuktiga ögon sitter och håller andan. Sen sakta, not för not byggs låten upp igen och når till slut ett crescendo. Det känns som att vi alla andas in unisont, för sen bryter jublet och applåderna ut!

Efter ett litet potpurri av covers som extranummer, kopplar de ur gitarrerna och gör sista numret ”It takes a worried man” helt omickat, tillsammans med en stående sjungande publik. Efter konserten skriver Elliott Murphy, som visar sig vara en ganska liten man, autografer och tar sig tid att prata med alla som vill.

Ja, jag vandrar leende därifrån med ett signerat exemplar av ”Intime”, med ett steg mycket lättare än det jag gick dit med. När jag krupit ner för kvällen tänker jag att det är svårt att summera, och fastän jag vet att det inte var Jesus jag nyss sett, så var det en religiös känsla. Upplyst blev jag, och jag känner mig till och med som en bättre människa, och från och med imorgon börjar en ny tideräkning, åtminstone för mig: Dag ett e.EMu tänker jag innan jag stänger ögonen för natten.

Text & Foto: Roger Trondsen

Om aspbladet

Tidningen ASP Bladet, utgiven av Kooperativet Mediagruppen Karlstad med fokus på sociala frågor i solstaden. Chefredaktör är Robert Halvarsson. Frågor? Maila: kontakt@mediagruppen-karlstad.se

Kommentera

