Recension: DEMI

1234453233Efter att Demi Lovato haft framgångar i flera Disneyfilmer, så skrev hon in sig själv på rehablitering för själv-skadebeteende. Senare fick hon veta att det berodde på bioplär sjukdom. I och med detta skrev hon låten ”Skyscraper”, som blev etta på iTunes och tvåa på Billboardlistan. 2013 släppte hon sitt senaste album ”DEMI”, som även den blev etta på iTunes i över 50 länder.

Albumet ”DEMI” har en slags självklarhet och kaxighet som tilltalar mig mycket. För mig är det ett album som kommer till sin rätt de där dagarna som inte är så bra. Den får mig då att växa inombords.

Demi skriver dessutom sina egna låtar, och sjunger på ett kraftfullt och invant sätt. Det blir en tyngd på varje ord som gör att man stannar upp. Det känns som om allting kommer rakt från hjärtat. Jag blir berörd.

Den låt som haft starkast intryck på mig är ”Really Don´t Care”, som handlar om att säga ifrån på skarpen till den som krossat ens hjärta. En riktigt tuff låt med slagkraftig text! ”Warrior” är en annan låt jag starkt rekommenderar. Jag upplever att tiden står stilla. Det slår mig att texten handlar om något som de flesta har upplevt någon gång. Känslan av otrygghet och utanförskap. Skörheten i Demi Lovatos röst tillsammans med uppriktigheten i textraderna gör så att hårstråna på mina armar reser sig upp varje gång hon fyller refrängen med styrka och kraft.

På liknande sätt som i en annan favorit, ”Skyscraper” (albumet ”Unbroken” 2011) så byggs låten ”Warrior” upp genom lugn, finstämd pianomusik. Det kan tänkas att Demi ville få in samma sorts avskalade känsla som i ”Skyscraper”, men med ett starkare intryck och personligare text. Även de låtar som har en tuffare attityd i sig känns överlag väldigt genomarbetade. Exempelvis ”Neon Lights”, ”Heart Attack” och ”Something That We´re Not”.

Det känns som att albumet ”DEMI” är gjort från hjärtat, och många fans har inspirerats av hennes texter och hjälpt dem att må bättre, inklusive mig själv. Demi Lovato har haft konserter i länder så som England, Frankrike och Nederländerna. Avslutningsvis så hoppas jag att vi även kan få se henne ha konserter i Sverige inom en snar framtid.

Text: Ellen Berner

Om aspbladet

Tidningen ASP Bladet, utgiven av Kooperativet Mediagruppen Karlstad med fokus på sociala frågor i solstaden. Chefredaktör är Robert Halvarsson. Frågor? Maila: kontakt@mediagruppen-karlstad.se

Kommentera

