Omgivningens ljud skruvar upp volymen

56757Genom sin perceptionsförmåga filtrerar de flesta människor bort oviktig information. Men en del har svårare att bearbeta det de hör, ser och känner. Detta kan leda till att sinnesintrycken förstärks.

Jag trivs här. När jag hör alla välbekanta ljud runtomkring mig, då finns det inget oväntat som kan ta mig härifrån. I detta rum är jag trygg. Men om jag går ut på stan en dag, då finns det plötsligt massa ljud som är obekanta för mig. Exempelvis kan det vara människor som pratar i munnen på varandra, bilar som tutar och hundar som skäller. Då känner jag en otrygghetskänsla komma krypande. Fyrverkerier, hög musik och hundskall var ljud som jag inte klarade av när jag var yngre.

När vår familj var i Spanien en gång firade de San Joan, som kan liknas vid vårt midsommarfirande. Jag kommer ihåg att firandet började på en måndag, då vi kom med flyget till Spanien. Raketer och smällare smälldes av om vartannat. Det var inte kul. En sådan stor obehag-och otrygghetskänsla tror jag att jag aldrig har känt någonsin. Min rädsla övergår alltid från panik till nervositet, och slutar för det mesta med att jag blir ledsen. Fyrverkerierna höll på i ungefär en vecka. När vi skulle gå ner till stranden var jag lika nervös varje gång för att höra det igenkännande ljudet av smällare.

Min ljudkänslighet kan påverka mig vid flera tillfällen. Extra tydligt blev det i barndomen det när jag befunnit mig vid en valborgsmässoeld. Från att ha haft det mysigt ena stunden, föll jag i gråt och efter en stund lämnat platsen på grund av ljudet från fyrverkerierna. På senare år har jag vant mig vid det faktum att det är tradition att smälla av raketer vid högtider. Numera väljer jag att stå utomhus och titta på det vackra som lyser upp himmelen.

Hög musik är någonting som jag under min uppväxt inte tyckt om. Till viss del är det så fortfarande. Det värsta är när någon i min närhet skruvar upp volymen äckligt högt utan att säga något. När jag är på konsert eller teaterföreställning, så kan jag inte slappna av innan jag hört hur hög musiken blir. Det är nog den oförutsedda situationen jag är rädd för, inte själva upplevelsen i sig.

Tänk att ljud kan påverka så otroligt mycket! Detsamma gäller hundskall. Om jag känner hunden och vet i vilka situationer den kommer skälla, då känner jag mig lugn. Det får motsatt effekt ifall det är en främmande hund som står framför mig. Då kommer otrygghetskänslan tillbaka.

Alla människor tolkar syn, känsel, hörsel, lukt och smak från omvärlden på olika sätt. För min del är det främst ljud- och synintryck som skapar minnen. Jag har inget filter som sorterar bort oviktig information, detta medför att jag ibland känner mig väldigt trött på dagen och kvällen. Till exempel, om jag är på en fest där det är hög ljudvolym och massa prat omkring mig, eller om jag är ute på stan och shoppar.

En del personer kan tycka detta är löjligt och även skrattretande i vissa situationer, men att man har förstärkta sinnesintryck kan vara till en fördel ibland. Exempelvis är jag alltid den inom familjen som först hör något barn gråta eller en mobil ringa. I dessa lägen är min koncentrationsförmåga positiv.

Hur gör jag en dag då mina sinnesintryck blir för många?
Oftast brukar jag ha på mig mina hörlurar och låta öronen fyllas av musik, den gör mig lugn. Då kan jag drömma mig bort och för en stund tänka på något annat. Jag kan rekommendera detta för personer som är känsliga för ljudintryck. Om det inte hjälper får man hitta en lugnare plats att vara på, med mindre prat och buller. Om vi har gäster hemma och det är det hög ljudvolym går jag in på mitt rum, där jag lyssnar på musik, eller ser på en film på tv. Detta för att komma undan från den stimmiga stämningen och slappna av.

Text och foto: Ellen Berner
Grafik: Martin Bäckström-Ledin

Om aspbladet

Tidningen ASP Bladet, utgiven av Kooperativet Mediagruppen Karlstad med fokus på sociala frågor i solstaden. Chefredaktör är Robert Halvarsson. Frågor? Maila: kontakt@mediagruppen-karlstad.se

Kommentera

