Hopplös romantiker eller soffpotatis i ”The Sims 3”

234452009 släppte Maxis en uppföljare till ”The Sims”, där din karaktär är fri att besöka stadens centrum. Sträva efter livslång lycka i ett av världens mest sålda dataspel. I ”The Sims 3” kan du kontrollera dina simmar i ännu ett virtuellt dockskåp.

Första gången jag spelade ”The Sims” var troligen år 2000. Vid den tiden hade jag redan börjat älska den här spelserien. Detta berodde på att det fanns ett Sims-community med olika slags onlinespel. 2009 köpte jag ”The Sims 3”, en ny, uppdaterad uppföljare. Precis som i ”The Sims” styr man sin spelkaraktär genom ett slags virtuellt dockskåp. Där hjälper man Simmen att bygga upp ett hus, flytta in möbler, umgås med andra karaktärer och även gå på toaletten. Men till skillnad från det första spelet så är Simmarna fria att kunna hälsa på grannar, åka bil eller cykla ner till stadens centrum och även gå i affärer.

Det som jag tycker är bra med ”The Sims 3” är att man får med sig lite psykologi på köpet. Jag har en teori om att spelet till stor del bygger på Maslows behovstrappa. Det vill säga, fem olika ”trappsteg” som alla människor kan nå i livet. Det första steget i spelet handlar om att hitta ett hus till familjen man skapat. Därefter köper man kylskåp och en spis, så att din sim kan få i sig näring. Det andra steget handlar om att få karaktärerna att skapa trygga rutiner.

Dessa rutiner kan vara att gå och lägga sig i tid, äta mat i tid och även gå på toaletten regelbundet. När det rullar på, är det dags att börja interagera med andra Simmar, då finns det en chans att kärleken kan börja spira. Att bli uppskattad av arbetskamrater, vänner och familj hjälper även Sims-världens karaktärer. Då kan man hitta meningen med livet och gå sin egen väg. Ifall man har lyckats med detta har man även uppnått sin livslånga lycka, som man strävar efter under hela spelets gång.

Jag spenderar cirka en timme varje dag med ”The Sims 3”. Även om det har sina begränsningar älskar jag att se hur små världar av familjer växer fram. Jag använder mig ofta av spelläget ”Skapa-en-Sim”, där man kan bygga en karaktär som kan vara en kopia av en själv med fem olika slags personlighetsdrag. Det finns allt från personligheterna ”hopplös romantiker” till ”soffpotatis”.

På Youtube kan man se dokumentären ”This Sims Life”. Den handlar om personer som byggt upp sina liv efter spelet, det vill säga, skapat en verklighet som för dig och mig kan verka helt ofattbar. Det säger en hel del om hur enormt stort detta spel har blivit. Bland annat har Guinness Rekordbok har utnämnt The Sims till världens mest sålda dataspelsserie.

Sammanfattningsvis så tycker jag att ”The Sims 3” är ett roligt, kreativt, händelserikt och socialt spel. Det har gjort det lättare för mig att läsa av omgivningen bättre. Dessutom har ”The Sims 3” fått mig att förstå att man måste ta hand om sina nära och kära för att de inte ska känna sig isolerade från verkligheten. Jag rekommenderar ”The Sims 3” till de personer som har energi att lägga mycket tid på att försöka få det perfekta livet genom ett virtuellt dockskåp.

Text & skärmdumpar: Ellen Berner
Illustration: Maria Lundby Bohlin

Om aspbladet

Tidningen ASP Bladet, utgiven av Kooperativet Mediagruppen Karlstad med fokus på sociala frågor i solstaden. Chefredaktör är Robert Halvarsson. Frågor? Maila: kontakt@mediagruppen-karlstad.se

Kommentera

