Diamanten: även jag ska lysa

23525252Varför vill du mig illa? Varför trackar du mig? Vad har jag gjort dig? ”Du är en hemsk människa”, spegelbildens dom är hård och vass. Badrummet kalla golv ger ingen tröst. Där och då har jag inte mött hoppet.

Hur kom jag till den här punkten. Det är tomt på insidan, som en kylande vind känner jag hur jag sakta försvinner till inget. Ni alla har tryckt ned mig i många år. Skrikit, knuffat mig, vad har jag gjort för att förtjäna det som varit?

Det som varit har lämnat sina ärr på insidan, gjort ont och varit smärtsamt. Jag känner mig helt utmattad av att tänka på det.

Jag lämnar badrummet och hasar mig till sängen. Det är dags att sova, men mina tankar håller mig vaken. Jag tar med min filt och går ut på verandan och lägger mig på trägolvet. Jag ser upp mot stjärnorna denna klara sommarnatt.

Jag tittar hur vackert allt glittrar. Jag vill vara lika vacker som stjärnorna glimmar om natten. Livet måste vara något mer än det jag tror.

De tänds ett ljus i min själ. Kan detta vara början av ett nytt liv? Ska jag välja att lyssna på hatarna och fortsätta se ned på mig själv med förakt. Nej, ingen är värd att avsluta sitt liv pågrund av vad andra tycker, jag ska se mig som mina nära ser mig, jag är värdefull och unik på mitt vis.

Jag ska gå runt och glimmra som stjärnorna, och det är inte bara om natten. Jag måste börja någonstans så jag börjar med den här kvällen. Jag ska resa huvudet och se förbi det som varit, jag kan. Jag ska lysa starkast av alla.

Text: Natalie Bergkvist
Foto: Ellen Berner

Om aspbladet

Tidningen ASP Bladet, utgiven av Kooperativet Mediagruppen Karlstad med fokus på sociala frågor i solstaden. Chefredaktör är Robert Halvarsson. Frågor? Maila: kontakt@mediagruppen-karlstad.se

Kommentera

