Försäkringskassan berättar i ett pressmeddelande att de tagit fram nya arbetssätt för sin kontakt med funktionsnedsatta och deras anhöriga.
Myndigheten presenterar sex löften om en förenklad och tryggare vardag, för de 145 000 svenskar med funktionsnedsättning som får ersättning från Försäkringskassan.
Försäkringskassans arbetssätt ska anpassas efter den enskildes behov, för att kunna erbjuda enklare, tryggare och mer personliga möten.
Löftena, som tillkommit efter att man frågat berörda parter om vilka behov som finns, ska börja infrias under 2015. De nya arbetssätten testades under förra året i fyra av landets orter.
Text: Peter Sundström
- Försäkringskassans sex löften är:
1. En kontaktperson hos Försäkringskassan för alla ärenden
2. Stöd till föräldrar med barn som är svårt sjuka eller har en funktionsnedsättning
3. Förenklade och samordnade uppföljningar
4. Kortare väntetider på beslut
5. En egen plan för framtiden för elever som går på gymnasiet och har aktivitetsersättning för förlängd skolgång
6. Enklare digital kontakt med Försäkringskassan