Glädje & skratt

23423423Jag tror ofta att det är glädjen, skratten och den positiva andan som gör att man håller ihop i en familj oavsett vad som än händer. Därför är det personerna i min familj som är de som stödjer mig i att fortsätta vara mig själv. Det har alltid varit så, och kommer alltid vara så.

Jag vet att det funnits stunder i min barndom då även ”lilla jag” varit jobbig och hittat på bus. Men då har det till största del berott på någon annan som retat upp mig. Något konkret exempel behöver jag inte ge, för dessa situationer har sannolikt alla varit med om. Framförallt är det mamma, pappa och mormor som stöttar mig i att fortsätta kämpa att gå mot strömmen. När det funnits kompisar eller andra personer som retat mig för den jag är.

Tuff utan mask
Under högstadietiden upplevde de flesta mig som mer ansvarstagande och mogen än vissa andra i min klass. Detta berodde nog på att jag var en av de som inte gömde mig bakom en mask för att få bekräftelse från andra genom att vara tuff. Givetvis tyckte mina föräldrar att detta var bra. Men samtidigt fanns en osäkerhet där som min familj hjälpt mig med att förminska.

Allra käraste systrar
Osäkerheten är en jobbig känsla som mina tre äldre systrar och deras partners hjälper mig att mota bort. Dessutom försöker vi ge positiv feedback till varandra genom att prata om vad som hänt och varför. I och med att jag nämnt mina systrar, kan jag även skriva om mina syskonbarn. Bland dem finns ett stort spektrum av personligheter som uppmuntrar mig att se positivt på tillvaron. Från Rasmus, som är humoristen i familjen och får alla att skratta, till lilla Hedvig som skiner upp när hon ser mig och ofta ger mig ett stort leende så att hela jag blir glad inombords.

Coola mormor
Ännu en viktig och nära person, som jag nämnt ovan i texten, är min kära mormor som är 90 år. Hon har en styrka i sitt sätt att leva och tala på, som jag önskar att mitt framtida jag kommer ha. Mormor är en inspirationskälla vad gäller många saker, bland annat att avstå från alkohol och andra droger. Jag tror att det redan under min högstadietid var min mormor som visade mig att det fungerar att ha kul och att vara cool utan detta. Egentligen har jag aldrig haft någon längtan efter att bli berusad eller hög på något annat än just själva livet. Min mormor och jag har allt som oftast väldigt roligt ihop, och som hon brukar säga, ett skratt förlänger livet.

Familjer kan se ut på olika sätt. Den kan bestå av en fosterfamilj, ett samkönat äktenskap, ensamstående föräldrar eller med släkt på annan ort. Sammanfattningsvis tror jag att det ofta är glädjen, skratten och den positiva andan som gör att man håller ihop i en familj oavsett vad som än händer.

Text: Ellen Berner
Illustration: Martin Bäckström-Ledin

Om aspbladet

Tidningen ASP Bladet, utgiven av Kooperativet Mediagruppen Karlstad med fokus på sociala frågor i solstaden. Chefredaktör är Robert Halvarsson. Frågor? Maila: kontakt@mediagruppen-karlstad.se

Kommentera

