Utan avgaser i solstaden

457468678Den 17 juni blev Karlstad en av de första städerna i Europa med eldrivna och miljövänliga bussar. I ett steg mot ett hållbart Karlstad så tuffar flera fordon hos Karlstadsbuss på utan avgaser.

Busslinjerna 11, 12 och 13 kommer att trafikeras med de nya bussarna. Den första linjen att trafikeras var linje 11 och tillsammans kommer de att gå genom centrum. De elektriska bussarna innebär för passagerarna en behagligare åkupplevelse, det blir en ”mjuka-linjen känsla”. I dagsläget finns det fem el-bussar i Sverige som är i trafik, tre av dem går i Karlstad.

Bussarna som skulle trafikera centrumlinjerna i oktober-november, blev försenade, vilket innebar att de fick skjuta fram den planerade premiären. Under den flera månader långa förseningen så fick de sätta in de ”blå bussarna” under tiden de väntade på leveransen. Detta är ett samarbete mellan Karlstadsbuss och Förenade buss som möjliggör att man kan erbjuda batteridrivna bussar i Karlstad.

För ett år sedan tog samverkansbolaget Förenade Buss över driften av stadstrafiken i Karlstad.

Robert Sahlberg jobbar som affärsutvecklingsansvarig på Karlstadsbuss, han ser ljust på framtiden.

Hur går det med driften av El-bussarna?
– De fungerar bra, inga större missöden har hänt. Räckvidden på batterierna har varit bättre än förväntat, vilket är bra. Men det var inget vi hade räknat med, så det är väldigt positivt. Vi får se hur länge det håller sig så. Vi har de blåa bussarna kvar som ersättningsbussar om de skulle behövas vid fel på någon av el-bussarna.

När bestämdes det att ni skulle satsa på el-bussar?
– Intresset kom för cirka två år sedan när man märkte att behovet av bussar blev större i takt med att antalet resenärer ökade på de längre sträckorna. Man fick flytta om de bussar som gick på centrumlinjerna. Intresset växte när vi var i Nottingham och såg Optares bussflottilj med el-bussar. Då började arbetet som ledde fram till ett beslut. Satsningen blev dyr, men är ekonomiskt försvarbar. Den största vinnaren på sikt är miljön, men även stadstrafiken.

Är det fler El-bussar på gång?
– I framtiden kanske, då vi om sex till sju år byter till nya bussar och de äldre börjar bli för gamla.

Just nu är inget på gång, men Volvo planerar en intressant satsning i form av hybridbussar med laddning. Man räknar att batteriet ska hålla i åtta

till tio år, då kanske man har kommit längre i utvecklingen.

– Det händer mycket inom detta område när man väl ska börja byta till nya batterier. Då kanske det har kommit bättre batterier som har längre och ännu bättre hållbarhet, eller andra lösningar. El-bussarna kan bli billigare och det krävs mindre service.

Har ni märkt av någon ökning av antalet resenärer?
– Än har inte resenärerna blivit fler, men uppskattningen av Karlstadsbuss har ökat tack vare satsningen. Resandet kommer att öka. Varje resenär som åker

berättar om sin upplevelse för någon annan, så förs det vidare. På sikt kommer antalet resenärer att öka.
– Vi har bara fått bra och positiv respons hittills. El-bussarna användes när Putte i Parken ägde rum i somras, då var det många som åkte med bussarna och som sa att de hade haft en trevlig och behaglig resa.

– Den bästa responsen kommer från förarna, de är mycket nöjda med dem eftersom bussarna har jämnare gång och är mycket tystare än de vanliga. Sitter man längst bak i bussen så hör man elmotorn, går man till mitten eller längst fram så hörs ingenting.

– Det positiva med bussarna för äldre och handikappade är att dörrarna där fram är mycket bredare så att de lättare kan ta sig in. Även för resenärer med barnvagnar är det lättare nu. När man ska av och på så är det ingen höjdskillnad mellan trottoarkanten och bussgolvet, eftersom golvet har jämn höjd med kanten.

Text: Jimmy Thuresson
Foto: Stefan

Om aspbladet

Tidningen ASP Bladet, utgiven av Kooperativet Mediagruppen Karlstad med fokus på sociala frågor i solstaden. Chefredaktör är Robert Halvarsson. Frågor? Maila: kontakt@mediagruppen-karlstad.se

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s