Bred rekrytering på IKEA och ICA

IKEA fasad Personalstyrkor som avspeglar kundernas och samhällets mångfald – ett mål som både Ikea och Ica uppnår bland annat genom att positivt särbehandla personer med funktionsnedsättning, rapporterar tidningen Kollega.

Ikea vill att deras varuhus ska kännas välkomnande för alla och att de anställda ska representera ett tvärsnitt av befolkningen. Det tar man hänsyn till vid rekrytering.

– Vi vill att vår personal ska spegla den lokala marknaden där vi är verksamma, berättar Petra Adolfsson, HR-chef på IKEA Karlstad till ASP Bladet.

Anställda från olika kulturer, som talar olika språk och personer med olika förutsättningar, är alla välkomna. För vissa grupper jobbar man med positiv särbehandling. De ser fördelar i att rekrytera brett.

– Vi tror på olikheter. Vi försöker bygga team med människor där olika bakgrund, erfarenheter, personligheter och kompetenser samarbetar. Vi tror att det är viktigt för vår fortsatta framgång, säger Petra Adolfsson.

Ikea samarbetar med organisationen Conexi, som erbjuder arbetsträning och stöd till personer med autism/Aspergers syndrom. Denna verksamhet finns på Ikea i Kungens kurva, Barkarby, Västerås, Linköping och Uppsala.

Ica har också ambitionen att personalstyrkan ska spegla Sveriges befolkning. I samarbete med Samhall och Sveriges Kommuner och Landsting har Ica anställt 1400 personer med funktionsnedsättning. Även IKEA jobbar tillsammans med Samhall:

– Det är ett fantastiskt samarbete.
Vi känner att det bidrar ytterligare till vår mångfald på varuhuset, berättar Petra Adolfsson.

I en riktad satsning för att skapa 2 000 praktikplatser åt individer som står extra långt från arbetsmarknaden samarbetar ICA med Arbetsförmedlingen. Samarbetet har hittills genererat 1 600 praktikplatser.

Redan 2009 lanserade Ica sin kampanj, ”Vi kan mer”, för att rekrytera funktionsnedsatta, efter den uppmärksammade introduktionen av sin reklamkaraktär ”Ica-Jerry”.

Text: Peter Sundström
Foto: Henrik Sjöberg

Om aspbladet

Tidningen ASP Bladet, utgiven av Kooperativet Mediagruppen Karlstad med fokus på sociala frågor i solstaden. Chefredaktör är Robert Halvarsson. Frågor? Maila: kontakt@mediagruppen-karlstad.se

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s