Folkrace – en billig motorsport

Folkrace

Folkrace kom till Sverige på 80-talet från vårt grannland Finland. Jämfört med andra motorsporter som Rally och Rally-Cross är Folkrace billigare. Folkrace är en variant av Rally-Cross. Man kör vanliga bilar som annars skulle ha hamnat på skroten. Jimmy Thuresson, som själv tävlat i Folkrace, berättar här om sportens olika beståndsdelar.

Jag körde Folkrace i två år. Min första tävling var på Kalvholmen i Karlstad, då i en Volvo 242 och jag var jättenervös. Benen bara skakade innan starten, men jag kom iväg och jag hann köra nästan ett helt varv innan jag åkte upp på en gräsvall, rullade runt och hamnade på taket. De allra sista tävlingarna körde jag i en Saab 99, och tävlade för klubben Molkom MK. Den sista körde jag i Fredriksberg när jag tävlade i Dala cup. Mina främsta meriter är att jag har varit tvåa och trea i klubbmästerskapet.

Folkrace är en underbar motorsport som jag gärna vill återkomma till i framtiden. Det är en publikvänlig sport, det händer något hela tiden. Man får många vänner. Folkrace är öppen för alla och man blir som en enda stor familj.

De största tävlingarna i Sverige
På mitten av 80-talet började man med att köra två testtävlingar i Folkrace. Man ville se hur många som blev intresserade. Sporten blev snabbt populär och den har idag växt till femhundra tävlingar om året. Antalet licensierade förare inom Folkrace ökar dessutom stadigt.

De största tävlingarna i Sverige är Motala-festivalen, Semester-racet i Vimmerby och Räkracet utanför Göteborg. I Värmland är motorfestivalen i Karlstad, kvälls-racet i Filipstad och NGK-masters i Karlstad de största. Folkrace körs oftast på sommaren under semestern, men det finns även några tävlingar under vintern. NGK- master är en tävling där våra stora motorsportstjärnor tävlar i lånade bilar mot folkraceförare.

566Bakom kulisserna
Förbereda sig kan man även göra hemma, när man skruvar på bilar, lagar plåtskador, svetsar igen hål som tillkommit eller om något har lossnat.

När man kommit fram lastar man av bilen från släpet och ställer sig på en ledig plats. Man lägger ut en presenning som ska skydda marken från olja och bensin från tävlingsbilen, tömmer bilen på reservdelar och ställer sin servicebil eller buss bredvid.

När man har lagt in väskan med skyddsutrustning och vagnbok i tävlingsbilen går man till sekretariatet och betalar startavgiften. Där får man ett brev som innehåller bilens startnummer och en startlista. När nummerlapparna är ditsatta på bilen åker man ner till besiktningen. På besiktningen lämnar man fram sin vagnbok som de tittar i och eventuellt skriver i om det är något man måste fixa innan nästa tävling. De kollar så att all säkerhetsutrustning är med och att bågen, stolen och bälten sitter fast ordentligt och är godkända. I vagnboken står bilens registreringsnummer. Bilens loggbok bevisar att bilen är typ-besiktad för folkrace. Innan start gör man tummen upp för funktionären för att visa att allt är okej och väntar på att det gröna ljuset ska tändas. Vid grönt ljus är det bara att sticka iväg så fort som möjligt och att bli först.

2342343En tävlingsdag i folkrace
En halvtimme innan tävlingsstart har man alltid ett förarmöte där arrangören ropar upp alla anmälda namn. Mötet är obligatoriskt, de går också igenom hur tävlingen kommer att fungera så att alla har förstått.

Det är oftast täta race och mycket som händer, plåt mot plåt på ett så schysst sätt som möjligt. I första kurvan kan det till och med bli masskrascher, med två eller flera bilar inblandade. Man startar med minst sex bilar i bredd, på en kort eller lång startplatta i asfalt, som sedan övergår till i huvudsak grus. Själva banan är cirka 800 meter lång och är uppbyggd så att man inte kommer upp i högre hastigheter än 80 km/h. Banorna är kurviga och tekniska, och kan vara så leriga så att du knappt kan se föraren framför dig, men även vara så torra att det dammar så det ryker.

Grundomgångarna körs i tre heat och tre varv. Där ska man samla på sig så många poäng som möjligt för att kvalificera sig till finalerna. Vinner man ett heat så får man sju poäng, tvåan får fem och så går det ner till den som blir sist som får noll poäng. Antal finaler beror på hur många tävlande det är, det finns A, B till C-final. De sex som har kört in mest poäng kör i A-finalen och de som körde in lite mindre men var nära kör B eller C-finalen. Finalerna kör man i fem varv. Antalet poäng man kört in kan man se på en resultatlista som sätts upp på en anslagstavla. Där ser man om man tagit sig till final eller inte. Den som vinner A-finalen vinner hela tävlingen. Runt banan finns det säkerhetspersonal vid ett antal stationer som har brandsläckare och olika flaggor.

Licens och tävlingsklasser
Det finns tre olika licensklasser: junior, damsenior och senior. Som junior är man mellan femton till arton år och tjejerna kör tillsammans med killarna. När man fyllt arton kör killarna med seniorerna och tjejerna med damseniorerna. Innan man börjar tävla som junior så måste man köra minst en debutanttävling. Det innebär att man kör gratis och att man lär sig att hantera bilen, för som junior har man inte något körkort. Man kör utom tävlan. Både nya juniorer och seniorer kör som debutanter, men var för sig.

För att få börja köra måste man gå en förarutbildning som Svenska bilsportförbundet arrangerar en gång om året, med hjälp av folkraceklubbarna. Utbildningen är tre timmar lång, där de nya juniorerna och seniorerna får lära sig alla regler, och vad alla de olika flaggorna betyder. Till skillnad från seniorerna så måste juniorerna göra ett uppkörningstest som innehåller olika övningar, för att visa att de kan hantera bilen. Klarar man det så får man hämta ut sin licens från Bilsportsförbundet under förutsättning att du tillhör en motorklubb. Man får betala för att få ut licensen och kostnaden varierar beroende på licens. Sedan är det bara att börja tävla!

7654Från Volvo till Volkswagen
De vanligaste bilmärkena som används är: Volvo, Saab, Toyota och Volkswagen. När reservdelar till de vanligaste tävlings-bilmärkena börjar ta slut så börjar man använda nya märken. Bilen köps från en skrot eller privat för att sedan byggas om med skyddsbur, stol och bälte som skyddar dig vid eventuella krascher. Utrustningen måste vara godkänd för folkrace. När man bygger en bil från grunden, så måste den besiktas av någon som är utbildad besiktningsman för folkrace.

Många som börjar med sporten tar senare klivet till andra motorsporter, som Rally eller Rally-Cross, mm. För er som inte har sett någon folkracetävling så rekommenderar jag att åka och titta. Ta chansen att få se vår nästa stjärna inom motorsporten!

Text: Jimmy Thuresson
Foto: Privat

Om aspbladet

Tidningen ASP Bladet, utgiven av Kooperativet Mediagruppen Karlstad med fokus på sociala frågor i solstaden. Chefredaktör är Robert Halvarsson. Frågor? Maila: kontakt@mediagruppen-karlstad.se

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s