Varför är diagnosen så viktig?

2212”Varför är det så viktigt för dig att få en diagnos?” frågade hon redan vid vårt första möte och tittade på mig lätt ointresserad. I det korta ögonblick då jag förberedde mig på ett svar, bytte hon genast blick och minspel. I hennes ögonvrå kunde man nu ana en liten triumf.

Den här frågan hade hon ställt förut, till andra patienter, vilket hon stabilt också meddelade senare i konversationen. Jag förstod att hennes öppningsfråga var avgörande för vårt fortsatta samtal. Jag förstod också att det var hennes starkaste kort. Hon, kuratorn på vårdinrättningen, gick ”all in” och njöt av stunden. Makten. Kontrollen.

Diagnos
– för att fel ska bli rätt
”Det är inte diagnosen… stämpeln på läkarintyget, som jag är ute efter”, svarade jag, medan jag samtidigt, med all kraft, försökte uppbåda ett motstånd till att inte avslöja min snabbt växande irritation.

Jag hade fått frågan förut, av annan personal som arbetar inom vården, vilka jag upplevt visat svagt intresse för mig och mitt tillstånd. I det ögonblick då man – på andra sidan skrivbordet – andas uppgivenhet, frustration över sin situation, är man oerhört sårbar och utlämnad. Man vill ha svar. Man vill veta vad felet är. Man vill veta varför man återigen hamnat i denna del av livets mörka kvarter. Man vill veta vad som behöver göras för att man ska kunna bli frisk. Man har väntat på rätt hjälp i många år.

Jag fortsatte och tänkte samtidigt att kuratorn kanske hade en dålig dag eller var fullständigt felplacerad i livet på jorden, som en strandsatt mumie utan vare sig kista eller krypta.

Med rätt diagnos kan jag ju få rätt behandling och rätt medicin. Det är väl lika självklart som att få reda på vad den där värken i axeln beror på, eller varför mitt kiss har en apelsinfärgad kulör… Hur ska jag annars få rätt behandling?

Slarvig besiktning
Jag kände mig överkörd av hennes ointresse och oförmåga till att leta efter orsaken till mina svårigheter. Jag blev kränkt. Jag upplevde henne som ohyggligt oprofessionell i sin roll som kurator. Jag kunde i efterhand inte låta bli att skrämmas över tanken på hur många patienter hon träffar dagligen och hur hon bemöter dem. Hon verkade inte förstå innebörden av att förlora dyrbara år, eller effekten av dålig ekonomi relaterad till långa sjukskrivningar, återfall och självmordstankar genom felaktig medicinering och behandling.

Hur dialogen sedan fortsatte har jag glömt bort. Eller förträngt. Sammanfattningen är ju ändå att nivån på samtalet låg strax över fryspunkten. Min poäng var och är alltjämt, att du inte kan laga en bilmotor som du inte vet felet på. Du kan inte utföra ett ingrepp på en patient utan att veta vad du ska operera. Bara så. Självklart och lättbegripligt.

Så för att återknyta till kuratorns inledande fråga. Ja, diagnosen är superviktig!

Text: Ulf Puhls
Illustration: Martin Bäckström-Ledin

Om aspbladet

Tidningen ASP Bladet, utgiven av Kooperativet Mediagruppen Karlstad med fokus på sociala frågor i solstaden. Chefredaktör är Robert Halvarsson. Frågor? Maila: kontakt@mediagruppen-karlstad.se

En reaktion på ”Varför är diagnosen så viktig?

  1. Så bra skrivit jag känner på pricken igen mig i artikeln , jag vill själv ha en utredning då jag anser jag fått fel diagnos , min kurator har fullt upp och har inte hunnit skicka in mina papper för vidare utredning av ev autism diagnos , för gången fick jag avslag för för lite papper , denna gång hittade vi mer papper från BUP och jag har skickat det vidare till henne , hon har även läst i genom det . jag hoppas nu hon skickar det vidare , känns som dom tycker att vid 42 års ålder är det inte så viktigt att få en diagnos , det tycker inte jag , jag vill veta varför jag är som jag är och mina problem , att få en felaktig diagnos leder till mycket oro och funderingar som gör att man mår dåligt .

Kommentera

