Bilbesiktning – bu eller bä?

poiuytreEn bilbesiktning kan kännas som att gå till tandläkaren. Man vet aldrig vad man har att vänta sig!

I Sverige ska alla fordon som är minst tre år gamla besiktas. Vid en bilbesiktning kontrolleras olika delar av bilen, med utgångspunkt att den ska vara säker i trafiken. En obesiktigad bil får körförbud, det vill säga; bilen får inte användas i trafiken.

Det har blivit några besiktningar genom årens lopp. De flesta bilar jag ägt har haft några år på nacken. Ett blankt besiktningsintyg har därför ofta varit mer en dröm än en realitet.

Anmärkningar
Min första bil var en VW Bubbla, årsmodell 1968, som fick avsluta sitt billiv på skroten, precis som min andra bil; en gul VW Golf. Den fick jag köra till skroten efter besiktningen med 11 anmärkningar, och ett egenhändigt uppborrat hål i golvet eftersom den läckte in vatten.

Körförbud
Min tredje bil; en röd VW Golf , årsmodell 1989, klarade besiktningen några gånger utan anmärkning. Den besiktning jag minns bäst är den sista med denna bil. Bilen var nytvättad och jag hade som vanligt hällt glykol i bensintanken, för att sänka koldioxidutsläppet som annars var för högt.

Besiktningen började bra, alla lampor fungerade, men när den unge besiktningsmannen skulle testa bromsarna, såg jag att det blev lite blött under förardörren. Han stängde omedelbart av bilen, klev ur och berättade lite nervöst att bromsslangen gått av.

– Jaha?, svarade jag frågande.
Den unge besiktningskillen förklarade att detta innebar körförbud på bilen.
– Jaha?, svarade jag ännu mer frågande.
Då fick jag förklarat för mig att jag inte fick köra bilen därifrån.
– Nähä?, sade jag och frågade vem som kunde bogsera hem bilen.
Besiktningsmannen svarade att man inte får bogsera en bil med körförbud – det är bärgningsbil eller att rulla bilen till en verkstad som gäller.

Sur och arg på besiktningskillen som i den stunden hade pajat min bil, rullade jag den mödosamt till en närliggande verkstad.

Tacksam
Nu har jag en nästan ny Peugeot som hittills klarat besiktningar obehindrat. Jag tänker ibland på den unge besiktningskillen som satte körförbud på min röda Golf. Jag är inte längre sur, tvärtom är jag tacksam för att bromsslangen gick sönder när jag var på besiktningen, så att bilens bromsar inte slutade fungera ute i trafiken.

Vilken obeskrivlig tur, och vad bra det är för oss trafikanter att alla bilar måste besiktas varje år

Text: Ylva Alsterlind
Illustration: Martin Bäckström-Ledin

Om aspbladet

Tidningen ASP Bladet, utgiven av Kooperativet Mediagruppen Karlstad med fokus på sociala frågor i solstaden. Chefredaktör är Robert Halvarsson. Frågor? Maila: kontakt@mediagruppen-karlstad.se

Kommentera

