Släpp in ljuset i ditt liv

777

Livet. Jag smakar på ordet och undrar, ”vad är livet för något?” Jag vet att livet är att leva och finnas till, men min fråga är, vad är det? Vad innebär det att leva?

När jag mår bra och allt flyter på, så ägnar jag nästan inte en tanke åt vad livet är. Men när livet blir tungt att bära, när svårigheterna tynger ned ens kropp, så börjar jag ifrågasätta vad livet är och vad det innebär.

Jag grubblar dagarna i ända. Jag kanske ställer mig frågan, ”varför? Varför händer detta?”
Varenda fiber i kroppen känns, och kanske till och med smärtar och bränner.

Tankar maler. Bröstet värker. Jag förstår inte vad som har hänt med min kropp. Min syn och hörsel är inte som förut. Allt är rubbat, då mörka tankar styr.

Svara! Vad är det som händer? Vad kan man göra? Vem kan ge ett svar? Livet känns som ett spindelnät; man är fast i ett mönster. Ett mönster som håller en kvar.

Jag vill ut! Ta mig loss! Gå vidare. Jag vill bli fri! Ut och flyga. Prova mina vingar. Men hur tar jag mig loss, för att komma vidare?

Jo, jag kanske kan ge ett svar…

Man måste känna det goda och det ljusa som livet innehåller. Det finns så nära inpå, bara man vill ta emot det. Även om det bara är en liten strimma, så har man lyckats. Släpp in hoppet och ljuset i livet. Då blir det bättre.

Text och foto: Lotta Tammi

Om aspbladet

Tidningen ASP Bladet, utgiven av Kooperativet Mediagruppen Karlstad med fokus på sociala frågor i solstaden. Chefredaktör är Robert Halvarsson. Frågor? Maila: kontakt@mediagruppen-karlstad.se

Kommentera

