Siblings by Passalen

76Att växa upp med ett syskon med funktionsnedsättning kan vara jobbigt. ASP Bladet har träffat Emma Jönsson som är projektledare för Siblings by Passalen i Karlstad. Ett nätverk som sätter fokus på de bortglömda syskonen.

Emma Jönsson är 24 år och är uppvuxen i Karlstad med sina föräldrar och en två år äldre syster med diagnoserna autism och lindrig utvecklingsstörning. Emma berättar att det ibland har varit jobbigt att ha ett syskon som inte är som alla andra.

– Jag älskar min syster över allt annat men har ofta känt att jag stått tillbaka med mina egna problem och funderingar. Jag har inte velat betunga mina föräldrar som haft fullt upp med min syster. Att prata med ”vanliga” kompisar har också varit svårt. De som inte har ett syskon med funktionsvariation kan inte förstå vad som kan ske inom min familjs fyra väggar. I perioder har jag skämts över min syster och inte velat ta hem kompisar överhuvudtaget, berättar Emma.

Positiv upplevelse
Emma berättar att det var hennes mamma som gav henne en broschyr om Siblings by Passalen och föreslog att hon skulle gå dit.

– Jag tvekade först och tänkte att det där var nog ingenting för mig, men det var verkligen jättebra! Att få träffa jämnåriga personer som förstår och har liknande erfarenheter var verkligen en superpositiv upplevelse, säger Emma.

Finns i Karlstad och Göteborg
Sedan våren 2016 arbetar Emma heltid med nätverket Siblings by Passalen som är ett treårigt sidoprojekt till Passalen. Projektet finansieras genom allmänna arvsfonden. Siblings by Passalen har funnits i Karlstad och Göteborg och på nätet sedan hösten 2014. I Karlstad anordnas träffar varje onsdag i lokalerna på Kasernhöjden. Emma berättar för ASP Bladet att jämna veckor är det syskonträffar för ungdomar mellan 15-25 år, och ojämna veckor möts syskonklubben för barn mellan 9-14 år. På dessa träffar gör man olika aktiviteter som att laga mat, spela bowling, fika och umgås.

– Träffarna är helt kravlösa och man behöver absolut inte prata om sina syskon. Det kostar ingenting att komma, men går vi till exempel och bowlar så betalar man för sig själv, berättar Emma.

Sluten grupp
På Facebook finns en sluten grupp som är helt föräldrafri och är till för syskon i alla åldrar över hela Sverige. I nuläget har gruppen drygt hundra medlemmar och det var många positiva reaktioner när gruppen startades.

– Här kan man dela erfarenheter och funderingar, uppmuntra varandra och även se vad som är på gång, berättar Emma.

En fristad
Emma hoppas såklart att nätverket ska växa och bli en ordinarie verksamhet av Passalen.

– Syskonrelationen är den längsta relationen man har, och många i vår situation känner sig bortglömda. Med Siblings by Passalen vill vi uppmärksamma syskonfrågan. Här är man med för att man är en egen individ, och det blir inte fokus på det andra syskonet som det annars ofta blir. Många i vår situation tar på sig mycket ansvar och det är bra att ha en fristad där andra förstår, och där man bara kan vara sig själv, avslutar Emma.

Text: Ylva Alsterlind
Foto: Stefan Ek

Information om träffar och aktiviteter:
www.passalen.se/syskon

Facebookgruppen Av syskon För syskon:
www.facebook.com/syskonprojektet

Om aspbladet

Tidningen ASP Bladet, utgiven av Kooperativet Mediagruppen Karlstad med fokus på sociala frågor i solstaden. Chefredaktör är Robert Halvarsson. Frågor? Maila: kontakt@mediagruppen-karlstad.se

Kommentera

